Tomi Ahonen, entinen Nokian työntekijä, nykyinen konsultti ja kirjailija on lähestynyt Nokian osakkeenomistajia avoimella kirjeellä. Koen velvollisuudekseni jakaa oman näkemykseni kaikille niille jotka sattuvat blogiani lukemaan. English version of my post is here: (visit link)

Tomi Ahonen vaatii avoimessa kirjeessään [1] Nokian toimitusjohtaja Stephen Elopin erottamista. Osakkeenomistajilla on toki oikeus vaatia toimitusjohtajan erottamista, enkä tähän oikeuteen haluaisikaan puuttua. Tahdon vain tuoda tiettäväksi ne tosiasiat jotka Tomi Ahonen blogissaan sivuuttaa.

Lyhyesti, Tomi Ahonen esittää erottamisen perusteina sen, että Nokian strategiamuutoksen viestiminen tehtiin taitamattomasti ja se on aiheuttanut Nokian nykyisen ahdingon (tapahtumaketju josta hän käyttää nimeä Elop-efekti). Ja Ahosen itsensä sanoin: “tuo virheellinen viestinta ajoi kannattavan Nokia alypuhelinliiketoiminnan valittomasti tappiolliseksi“. Sen lisäksi hän vetoaa että Nokian olisi tullut panostaa enemmän menestystuote N9:ään (joka kiistämättä on ollut palkittu ja hyvin myynyt laite) ja netissä viljalti huhuttuun Meltemi-käyttöjärjestelmään. Yleisesti ottaen, Ahonen toteaa toimitusjohtaja Elopin epäpäteväksi. Perusteena Ahosella on edellämainittujen asioiden lisäksi Nokian markkinaosuuden romahdus 29 prosentista seitsemään prosenttiin. [1]

Suurimmaksi Nokian ongelmaksi Ahonen listaa operaattorien suorittaman boikotin, josta hän nostaa käypäiseksi esimerkiksi sen, että China Mobile – maailman suurin matkapuhelinoperaattori – ei ole suostunut ottamaan myyntivalikoimiinsa yhtäkään Nokian Lumia-puhelinta. [1]

En käy sen tarkemmin erittelemään Ahosen kielenkäyttöä, hän on todistettavasti aina ollut vihamielinen Microsoftia kohtaan sekä viime helmikuusta alkaen kohdistanut vihansa myös toimitusjohtaja Elopiin ja Nokian Microsoft-strategiaan. Sen sijaan haluan huomauttaa, että Ahosen perustelut eivät todellakaan ole tukevalla pohjalla, enkä koe häntä luotettavaksi missään Nokiaan liittyvässä asiassa.

Onhan se käsittämätöntä osakkeenomistajien älykkyyden aliarvioimista että Ahonen olettaa älypuhelintoiminnan pelastamiseksi osakkeenomistajien kuulevan miestä joka ei ole elämässään päivääkään älypuhelinten parissa työskennellyt – eikä Nokiallakaan yli kymmeneen vuoteen. Tässä asiassakaan teidän ei tarvitse uskoa minua, Ahonen tämän on itse kertonut omassa blogissaan – samassa jossa hänen avoin kirjeensäkin nyt on (tosin hän kertoi sen englanniksi, suomennan sen tähän ja tarjoan viitteen alkuperäiseen):

En ole ‘mobiili päätelaite tyyppi’ (todellako?) todella. Minun avainosaamiseni ei ole älypuhelimissa tai peruspuhelimissa tai päätelaitteissa. Se on ‘palveluissa’ ja mobiilisovelluksissa, joissa alalla raha tehdään. Joten minun avainosaamiseni on siinä, kuinka operaattorit tekevät rahansa tekstiviestien, multimediaviestien, puheluiden, mobiilisisällön kuten pelien ja uutisten; mobiilin telematiikan, mobiilirahan, mobiilimainonnan, jne. kautta. Se on minun osaamisalueeni. En todellakaan ole puhelinsuunnittelija kuten Christian Lindholm tai Jan Chipchase. En ole käyttöliittymäsuunnittelija tai käyttöjärjestelmäsuunnittelija myöskään. Joten en rehellisesti ole paras henkilö kirjoittamaan tätä blogia – mutta olen mielipiderikas mies jolla on paljon ajatuksia aiheesta.
Lisäksi on mennyt kirjaimellisesti kymmenen vuotta siitä kun lähdin Nokialta ja aloitin oman konsulttifirmani. Minulla on saattanut olla näkemys Nokian markkinoihin, tuotteisiin ja asiakkaisiin ja loppukäyttäjiin silloin, muttei enää. Asun nyt Hongkongissa ja tämä ei todellakaan ole mikään tyypillinen markkina, joten en edes pääse näkemään kaikkia Nokian malleja jne. Voin tehdä havaintoja ja osaavia arvauksia, mutta tämä blogi on väistämättä epätäydellinen. En ole tarpeeksi suuri ekspertti.” [2]

Äskeinen tausta huomioiden en ole hämmästynyt että Tomi Ahonen ehdottaa Nokian johtoon operaattoripuolen henkilöä ja haluaa siirtää yrityksen tekemään MeeGo-puhelimia. Toimitusjohtajan vaihtoa en vastusta millään muotoa, voin vain todeta että Nokian uusi toimitusjohtaja (jollei tehtävään valita aivan käsittämättömän epäpätevää henkilöä) ei voisi palauttaa Nokiaa MeeGo-strategiaan, sillä MeeGo-kehitystyön parissa työskennelleet on jo irtisanottu. Vaatisi liikaa investointeja ja aikaa tuoda vanha strategia takaisin. Olettaen että huhut Meltemistä pitävät paikkansa, sen parissa työskennelleet voisivat mahdollisesti olla tähän kelvollista henkilöstöä, mutta pelkään pahoin heistäkin suurimman osan jo ottaneen eropaketin ja lähteneen kävelemään.
Koen hyvin kummalliseksi että Ahonen ei tätäkään asiaa ota huomioon pelastussuunnitelmassaan. Toisaalta, hän ei kokenutkaan omaavansa tarvittavaa näkemystä Nokian sisäiseen toimintaan.

Lupasin esittää ne faktat, joita konsultti Ahonen kieltäytyy kertomasta. Aloittakaamme Nokian markkinaosuuden romahtamisesta ja vuoden 2011 helmikuun tapahtumien vaikutuksista siihen. Onnekseni kirjoitin asiasta varsin äskettäin englanniksi. Kerron tässä nyt pääkohdat, voitte löytää täyden englanninkielisen katsauksen oheisen linkin takaa. (klikkaa tästä)

Ensinnäkin, Nokian markkinaosuus ei todellakaan ole pudonnut 29 prosentista 7 prosenttiin, vaan 39 prosentista 6,7 prosenttiin. Konsultti Ahonen viittaa 29 prosentin markkinaosuudella Nokian markkinaosuuteen vuoden 2010 lopussa, jolloin markkinaosuus todellakin oli 28,5%. Syy tälle oudolle valinnalle Ahosen taholta on luonnollisesti se, että hän ei voi syyttää toimitusjohtaja Elopia vuoden 2010 markkinaosuuden romahduksesta. Stephen Elop aloitti toimitusjohtajana vuoden 2010 puolella, kun Nokian markkinasouus oli jo pudonnut yhdessä vuosineljänneksessä 39 prosentista 33 prosenttiin, eikä Elop tehnyt mitään välittömiä muutoksia Nokialla joten koko vuoden 2010 pudotus 39 prosentista 28,5 prosenttiin on tapahtunut ilman toimitusjohtaja Elopin suoraa vaikutusta.

Ensimmäisellä vuosineljänneksellä 2011 Nokian kappalemääräinen myynti lähti laskuun, markkinaosuuden pudotessa 24 prosenttiin. Konsultti Ahonen syyttää tästä helmikuun tiedoksiantoa, muttei muista mainita että ajankohta huomioiden kyseinen strategiamuutos on voinut aiheuttaa ensimmäisen vuosineljänneksen myyntilukuihin vain pienen muutoksen, jos muutosta ollenkaan.

Näin ollen Nokian markkinaosuudesta oli kadonnut 15 yksikköä, tai oikeammin sanottuna 38 prosenttia ilman helmikuun 2011 strategiamuutosta. Tätä konsultti Ahonen ei kirjeessään vaivautunut sanomaan. Tulee myös huomata että kyseinen markkinaosuuden romahdus ei osoittanut minkäänlaista laantumisen merkkiä sen enempää vuoden 2010 lopussa, kuin 2011 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Voimme täydellä syyllä olettaa että Nokian markkinaosuus olisi pudonnut vielä lisää vuoden 2011 aikana vaikka Nokia ei olisi muuttanut strategiaansa.

Mielenkiintoinen on myös Ahosen viittaus Der Sternin artikkeliin. Toimittaja siinä totesi että “Jos olet yksilöllisyyttä arvostava ihminen eivätkö sovellukset ole sinulle tärkeitä, N9 kannattaa käydä katsomassa ensi kerran kun olet lomamatkalla Itävallassa tai Sveitsissä.” Kovasti poikkeaa teksti Ahosen väittämästä “Der Stern kehoitti lukijoitaan matkustamaan Itavaltaan tai Sveitsiin ostamaan N9 alypuhelin.” Voitte lukea asiasta englanniksi täältä: (klikkaa tästä)

Eikä ole siinä vielä kaikki – Ahonen on toistanut väitettään “N9 alypuhelinta Nokia on myynyt enemman kappalemyynnissa kuin koko Lumia sarjaa viime vuoden lopulla ja nyt vuoden 2012 ensimmasisella vuosineljanneksella” jo puolen vuotta. Voin arvata että arvoisat osakkeenomistajat sen luettuaan miettivät mistä Hongkongilainen konsultti saa tämän tiedon, jos kerran Nokia ei sitä ole jakanut?
Ahonen on poiminut sen All About Symbian – foorumilta. Ja huomatkaa: kyseessä ei ole mikään business-artikkeli tai markkina-analyytikkojen pitkään pohtima tulos vaan kahden kyseisellä foorumilla kommentoivan yksityishenkilön tekemä laskelma. Ahosen luku on keskiarvo kahden mattimeikäläisen kommentista! Joten ei liene yllätys että laskelma on virheellinen. Olen senkin käynyt läpi blogissani, tosin englanniksi. (klikkaa tästä) Asia on huomioitu, luvut todettu virheellisiksi ja keskustelu päättynyt kyseisellä foorumilla. Konsultti Ahonen jakaa silti tuota lukua aivan kuin se olisi kiistämätön fakta. Samalla hän sivuuttaa Nokian toimitusjohtajan itsensä antaman lausunnon Nokian osakkeenomistajien kokouksesta; Hra. Elophan kertoi siellä Windows Phone-myynin ohittaneen nopeasti N9:n myyntiluvut.

Huomionarvoista on myös Ahosen innokkuus käyttää China Mobilea esimerkkinä. Hänen luulisi mobiili- ja operaattorialan eksperttinä tietävän että China Mobile käyttää verkossaan TD-SCDMA-tekniikkaa, jota yksikään Nokian Lumia-sarjan puhelimista ei tue. Se, että China Mobile myisi Nokian Lumia-sarjan puhelimia olisi rinnastettavissa diesel-autojen myyntiin maassa, jossa huoltoasemilta voi tankata vain bensiiniä.
Konsultti Ahosen teoria matkapuhelinoperaattorien boikotista jää yleisesti ottaen ilman kunnollisia todisteita, jos emme kelpuuta edellämainitun kaltaisia totuuden vääristelyjä. Minun tuskin tarvitsee sanoa tätä Suomalaisille, jota ovat omin silmin nähneet sen aktiivisuuden millä esimerkiksi Sonera mainostaa ja myy Nokian Lumia-puhelimia. Kyseiset laitteethan ovat Suomessa olleet toistuvasti myyntitilaston kärkipäässä, mikä ei millään tapaa tunnu istuvan Ahosen väitteeseen operaattorien boikotista Nokiaa kohtaan.

Yleisesti ottaen, kyseenalaistan alkupuolella linkittämässäni englanninkielisessä kirjoituksessa Tomi Ahosen luotettavuuden, sillä hän todistettavasti käyttää asiansa ajamiseen tutkimustuloksia jotka ovat vanhentuneita ja tarkoitukseen kelpaamattomia. Lisäksi hän jättää huomiotta useita faktoja, kuten edellä mainittu markkinaosuuden lasku joka tapahtui ennen Ahosen lanseeraamaa “Elop-efektiä”. Kehotan englannintaitoisia lukemaan kyseisen kirjoitukseni. Olen antanut siinä viittaukset kaikkiin tarvittaviin faktoihin jotta kirjoitukseni todenperäisyys (ja Tomi Ahosen antamien tietojen virheellisyys) on tarkistettavissa, sikäli kun epäilyksen aihetta ilmenee.

Tässä vaiheessa voin olettaa että ihmiset kysyvät, kuka olen. Olen entinen Nokian insinööri, joka saneerattiin Nokian strategiamuutosten seurauksena. Työskentelin Nokialla yli 10 vuotta ja minulla on hyviä muistoja siltä ajalta. Suomalaisittain sanoen sappeni kiehuu kun joudun lukemaan Ahosen vääristelemää tekstiä Nokiasta, joka muistoissani tuntuu toiselta kodilta. Useat ystäväni työskentelevät yhä Nokialla, joten olen päätynyt pitämään blogiani nimettömänä, jotteivat he joutuisi hankalaan välikäteen. Koska tämän seurauksena en voi tukea väitteitäni tunnetun nimen varaan, tarjoan aina viitteet lähteisiini, jotta kirjoitusteni todenperäisyys voidaan tarkistaa haluttaessa.

Tahdoin vain tuoda taustat tiedoksi jotta ihmiset voivat halutessaan äänestää toimitusjohtajan vaihdosta tietäen kaikki faktat, myös ne joita emme konsultti Ahoselta selvästikään tule kuulemaan, vaikka niiden merkitys on enemmän kuin olennainen asiasta päätettäessä.

-Nimetön Ex-Nokialainen-

VIITTEET:

[1] Tomi Ahosen avoin kirje:
http://communities-dominate.blogs.com/brands/2012/08/avoin-kirje-nokian-osakkeenomistajille-this-blog-article-in-finnish-english-version-coming-next.html

[2] Tomi Ahosen blogikirjoitus, päivätty 31. tammikuuta 2011 (englanniksi):
http://communities-dominate.blogs.com/brands/2011/01/return-of-the-jedi-nokia-can-be-saved-here-is-the-how.html

Advertisements